مجله نگاه شرقی

در جستجوی آنفلوانزا

پایش
فروش دستمال کاغذی تابعی از شرایط آب و هوایی است. با شروع فصل سرما، بیماری آنفلوانزا در بین مردم شایع می شود و مصرف دستمال کاغذی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل برندهای دستمال کاغذی با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، کمپین های تبلیغاتی خود را برنامه ریزی می کنند.

در سال 2011 کمپین تبلیغاتی کلینکس هم زمان با آغاز فصل سرما از ماه اکتبر شروع به کار کرد. غافل از اینکه گرم ترین پاییز صد سال اخیر در پیش است و خبری از سرماخوردگی، آنفلوانزا و فروش دستمال کاغذی نخواهد بود. کمپین سالانه کلینکس برای اولین بار در تاریخ با شکست مواجه شد و مسیر برنامه های تبلیغاتی این برند را تغییر داد.

در دورانی که شرایط آب و هوایی به شدت غیرقابل پیش بینی است، برای کمپین های فصلی نمی توان با اطمینان برنامه ریزی کرد. در این بین تحلیل اطلاعات آنلاین به کمک کارشناسان تبلیغات می آید. در گذشته وقتی کسی دچار سرماخوردگی می شد، به پزشک مراجعه می کرد. امروزه این فرد به سراغ گوگل می رود. این تغییر اساسی در رفتار مصرف کنندگان، گوگل را به ابزار مناسبی برای مشخص کردن زمان و مکان شیوع آنفلوانزا تبدیل کرده است.

کارشناسان کلینکس، روند جستجوی کلمات مربوط به سرماخوردگی و آنفلوانزا را طی 18 ماه جمع آوری کردند و آن ها را با داده های دیگری مانند تماس های گرفته شده با مراکز مشاوره سلامت و ویزیت پزشکان مقایسه کردند. از مجموع این اطلاعات یک مدل استخراج شد که می توانست بر اساس جستجوهای روزانه گوگل، شیوع آنفلوانزا را در شهرهای مختلف پیش بینی کند.

از این مدل برای رصد لحظه به لحظه شیوع آنفلوآنزا در شهرها استفاده شد و حدود 96 درصد از هزینه های تبلیغات کلینکس به زمان و مکانی که آنفلوانزا در آ ن شایع بود، اختصاص یافت. در نتیجه فروش در دو ماه اول 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد. امروزه کلینکس می تواند خود را با سرماخوردگی هماهنگ کند و هم زمان با شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا در شهرها واکنش نشان دهد. به این ترتیب برند کلینکس بودجه تبلیغاتی خود را به بهترین شکل، بر مشتریان واقعی متمرکز می کند و اثربخشی تبلیغات و سود خود را به نحو چشمگیری افزایش می دهد.

نظر دهید