مجله نگاه شرقی

کاربرد رایحه در بازاریابی کالاهای تند مصرف

پایش

از کنار یک رستوران خوب می گذرید و یا از فواصل دور بوی خوش غذا را در خیابان استشمام می کنید. به فکرتان خطور می کند لحظاتی منبع آن بو را جست و جو کنید. اطراف خود را نگاهی کرده و کنجکاو می شوید که کدام رستوران چنین غذای خوش طعمی را طبخ می کند. شاید کمی احساس گرسنگی بکنید. حتی ممکن است در چشم برهم زدنی، خود را وسط آن رستوران در حالی که منوی غذاهای پرُبهایش را در دست گرفته اید، پیدا کنید. این رویکرد نوعی از بازاریابی حسی و به طور مشخص بازاریابی رایحه را تداعی می کند.

بازاریابی رایحه یکی از شاخه های بازاریابی حسی است که با درگیر کردن حواس پنج گانه، سعی دارد بر مخاطب تأثیرگذار باشد. رایحه و عطر می تواند موجب انگیزش، برانگیخته شدن احساسات و یا تسکین عواطف شود. رایحه ها ممکن است حتی خاطره ای را احیا کنند و یا یک بیماری را بهبود بخشند. به طور معمول 75 درصد از احساساتی که ما در طول روز بروز می دهیم، تحت تأثیر رایحه است و حس بویایی در کنار بینایی، از مهم ترین حواسی است که از آن بهره مند هستیم (لینداستورم، 2005 ). تحقیقاتی که در دانشگاه پترزبورگ انجام شده نیز نشان می دهد که افراد به کمک حس بویایى در 95 درصد مواقع مى توانند به سرعت خاطرات مرتبط با رایحه را بدون دیدن و شنیدن به یاد آورند (کاکایی، 1395).

 

نویسنده: پویا رئیسی

 


برای دریافت مقاله کامل می توانید:
1- از طریق اپلیکیشن و یا وب سایت ماهنامه الکترونیکی را دریافت نمایید.

2- با تکمیل فرم اشتراک ماهنامه، نسخه چاپی را دریافت نمایید.

نظر دهید