مجله نگاه شرقی

چشم و گوش بازاریابی

تحقيقات بازاريابی چيست

– بیایید واحد بازاریابی را مانند یک انسان در نظر بگیریم. این فرد در طول روز تصمیم های مختلفی می گیرد و اقدامات متنوعی انجام می دهد. او برای این که بتواند تصمیم های درستی بگیرد، به اطلاعات نیاز دارد. این اطلاعات از طریق چشم، گوش و بقیه حواس کسب می شود. تحقیقات بازاریابی نیز برای واحد بازاریابی چنین نقشی دارد. فرآیندهای تحقیقات بازاریابی، اطلاعات مورد نیاز را گردآوری می کنند و در اختیار تصمیم گیرندگان می گذارند.

معرفی

تحقیقات بازاریابی، مصرف کننده و جامعه را به بازاریابان متصل می کند و این اتصال از طریق اطلاعات صورت می گیرد؛ اطلاعاتی که برای شناخت فرصت ها و تشخیص مشکلات استفاده می شود. تحقیقات بازاریابی همچنین برای ایجاد، اصلاح و ارزیابی اقدامات بازاریابی به کار می آید و در نهایت ارزیابی عملکرد بازاریابی را به عهده دارد.

تاریخچه

اولین تحقیق بازاریابی مستند، در سال 1879 میلادی توسط شرکت ان. دبلیو. آیر انجام شد. یک تولیدکننده ابزارآلات کشاورزی سفارش دهنده این تحقیق بود و قصد داشت برای زمان بندی تبلیغات خود برنامه ریزی کند. به این منظور پیش بینی های رسمی از تولید غلات جمع آوری شد تا زمان مناسب تبلیغات در هر منطقه شناسایی شود.

 


برای دریافت مقاله کامل می توانید:

  1. برای خرید این شماره از دوماهنامه اینجا کلیلک کنید.
  2. از طریق اپلیکیشن و یا وب سایت ماهنامه الکترونیکی را دریافت نمایید.
  3. با تکمیل فرم اشتراک ماهنامه، نسخه چاپی را دریافت نمایید.

نظر دهید