مجله نگاه شرقی

سخن سردبیر، امیر علی آقایاری

0، 1، دال

به نام خدا

مردی سوار بر اسبش به سرعت و چهارنعل می تاخت. این طور به نظر می رسید که به جای بسیار مهمی می رود. مردی که کنار جاده ایستاده بود، فریاد زد: کجا می روی؟ مرد اسب سوار جواب داد: نمی دانم از اسب بپرس… این داستان بی شباهت به وضعیت تبلیغات دیجیتال در کشور ما نیست. از یک سو تب این نوع تبلیغات بالا گرفته و از سویی دیگر باید پرسید به کجا چنین شتابان…

با پیدایش فناوری اینترنت و ظهور تجارت الکترونیک، کسب و کارها وارد دنیای دیگری شده و فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) تحولی شگرف در تمامی عرصه ها از جمله عرصه کسب و کار به وجود آورده اند که اوج این تحول را امروز در بازاریابی و کسب و کار از طریق رسانه های دیجیتال شاهد هستیم.

بر اساس پیش بینی ها تا سال 2020 بیش از 50 درصد تبلیغات جهان به بخش دیجیتال اختصاص پیدا خواهد کرد. بنابراین بخواهیم یا نخواهیم تا چند سال آینده مناسبات دنیای تبلیغات دستخوش تغییرات فراوانی خواهد شد؛ البته تا همین جا نیز جریان بازاریابی و تبلیغات دیجیتال تأثیر محسوسی بر فضای تبلیغاتی کشور ما گذاشته است. به واسطه این تأثیر مصرف کنندگان نقش پررنگ تر و قدرت بیشتری در نقاط تعامل با برند پیدا کرده اند و نقاط تعاملی، هم تعدادشان چندین برابر شده و هم دچار تغییر ماهیت شده اند.

چه در مقام سفارش دهنده تبلیغ و چه در مقام تبلیغ کننده؛ لازم است با گستر ه و امکانات تبلیغات دیجیتال آشنا شویم. در واقع، این حوزه امکانات منحصربه فردی را در اختیار اهالی تبلیغات و صاحبان کسب و کار قرار می دهد. انواع متریک ها و سنجش های لحظه به لحظه، انتشار سریع و آزادانه، افزایش قدرت تحلیل، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی، یکپارچه سازی تبلیغات، شکل گیری و تقویت خرد جمعی و از همه مهم تر تعامل مستقیم با مخاطبان؛ جملگی از ویژگی های تبلیغات دیجیتال است که در روش های قدیمی تبلیغات، دسترسی به آن ها بسیار سخت و حتی غیرممکن بود.

با انتخاب موضوع تبلیغات دیجیتال، دست روی موضوع پرسش برانگیز، نامکشوف و پیچیده ای گذاشتیم و اکنون ماحصل تلاش نگاه شرقی در این شماره مقابل چشمان شماست. امیدواریم به بخشی از مسائل، پرسش ها و مباحث مهم حوزه تبلیغات دیجیتال پاسخ داده و فرصت مغتنمی را برای هم اندیشی در این حوزه فراهم کرده باشیم.


مشکل عشق نه در حوصله دانش ماست
حل این نکته بدین فکر خطا نتوان کرد

حافظ

امیر علی آقایاری امیر علی آقایاری سردبیر

مصــــــــرف در پیچ تُند

به نام خدا

آنچه پيش شماست تمام مى شود و آنچه پيش خداست پايدار است.

سوره نحل آیه 96

« مصرف و ایدئولوژی نهفته در آن، به ایدئولوژی قصه های عاشقانه می ماند.»

عطف به این تعبیر لکان (فیلسوف فرانسوی)، می توان مصرف و مکانیزم های پیرامون آن را در همانند سازی با عنصری وجودی همچون عشق، دریافتی بهتر کرد. همان گونه که کاستی های یک پیوند عاشقانه، با قرارگیری در مسیر عشق به سوی کمال فروکاهیده می شود؛ رابطه ی میان مصرف و مصرف کننده نیز قابل تحلیل و بررسی است. در این رابطه، مصرف چون جستجوی عشق، هویتی به خود می گیرد که در بازه ی کاستی تا رسیدن به کمال قابل تعریف است. بنابراین و در داستان مصرف، شخصیت ها برای جبران این کاستی، همچون شخصیت های یک قصه ی عاشقانه که دست به هر کاری می زنند؛ جهت رفع نیاز خود و زیر تاثیر تبلیغات پر زرق و برق، به خرید کالاهای گوناگون تحریک می شوند.

در جهان بیرون از داستان امروز هم، فراوانی و گونه گونی انبوه کالاها و محصولات مصرفی، ما را به انسان هایی بدل کرده است که کم و بیش و روزانه ناگزیر به انتخاب بخشی از سبد گسترده ی مصرفی شده ایم و اینجاست که به جرات می توان گفت، رهایی و دوری از این بازار دیگر ناممکن شده است.

در نگاهی گسترده تر، ساز و کار اقتصادی کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، سبب به وجود آمدن رفاه نسبی در طبقات بیشتر و گوناگون تری شده است که بر مبنای امیال و نه صرفاً نیاز های ضروری اولیه خود، کالا مصرف می کنند. با این وجود رشد و ارتقای فرهنگ عمومی، توسعه ارتباطات و امکانات دسترسی و هم، توانایی بیشتر در انتخاب کالاهای مصرفی سبب شده است تا انسان امروزی بر خلاف گذشته و با کاهش تاثیر از هجمه های انبوه تبلیغاتی و برحسب مجموعه ی پیچیده ای به نام فرهنگ که تاریخ، آموزش، خانواده، ملیت، سنت، اطلاعات، رسانه و … را در بر می گیرد؛ با حساسیت و دقت بیشتری کالاهای مصرفی خود را انتخاب نماید. در این جهان رو به جلو و سرشار از مصرف گرایی و خرده فرهنگ ها، تولید کنندگان نیز دریافته اند برای بقا در بازارهای رقابتی امروز، راهی جز توسل به برنامه ریزی دقیق و به کارگیری شیوه های خلاق و هوشمند طراحی، تولید، توزیع و فروش محصولات خود ندارند.

توجه به این موضوع، که 97 درصد هزینه های خرید خانوار شامل کالاهای تندمصرف می شود و بخش عمده ای از تبلیغات در جهان و ایران نیز به این دست از کالاو محصولات اختصاص یافته است؛ نگاه را در این شماره به مباحث مربوط به بازاریابی و تبلیغات کالاهای تند مصرف معطوف کرده است.


منم که مصرف نقد نگاه می دانم
به روی خوب ندیدن، گناه می دانم

صائب تبریزی

امیر علی آقایاری سردبیر

کران های ناپیدای برندسازی شخصی

یک
با همه سختی ها و شیرینی های آغازین هر کار، نخستین شماره ماهنامه نگاه شرقی در اردیبهشت ماه انتشار یافت. در همین اندک زمان، پیام های پرمهر و محبتی از دوستان و اهالی تبلیغات دریافت کردیم که انگیزه ما را برای ادامه راهی که آغاز کرد هایم، دو چندان کرد و مطلع سرمقاله شماره نخست را به ما یادآور شد:
راهـــی بزن که آهی برســاز آن توان زد
شعری بخوان که با آن رطل گران توان زد

دو
با انتشار شماره نخست دریافتیم قدم در راه بسیار سختی نهاده ایم و ادامه این راه علاوه بر تلاشی مضاعف، همراهی و همدلی اهالی تبلیغات و بازاریابی را طلب می کند. در همین فرصت دست یاری به سوی همه صاحب نظران و علاقه مندان این عرصه دراز می کنیم. امیدواریم اهالی بازاریابی و تبلیغات، ماهنامه را متعلق به خویش بدانند و راهنمایی ها، نظرات و انتقادهای سازنده خود را از ماهنامه نگاه شرقی دریغ ننمایند. ما نیز کوشش خواهیم کرد با ارتقای کیفی در فرم و محتوا قدردان لطف و عنایت مخاطبان ماهنامه باشیم.
سه
با توجه به اهمیت «برندسازی شخصی » در دنیای رقابتی و پرهیاهوی امروز، این شماره از نشریه به بحث و کنکاش پیرامون این موضوع نوظهور اختصاص یافته است. تشریح این پدیده امکان استفاده از راهکارهای برندسازی شخصی را در ارتقای سطح زندگی حرف های و حتی شخصی مخاطبان فراهم می کند. لذا تلاش شده است با نگاهی به نظریات، خوانش ها و زوایای مختلف این پدیده، مجموع های منظم و نسبتاً کامل پیرامون برندسازی شخصی در دسترس علاقه مندان قرار بگیرد.
چهار
درباره ی برندسازی شخصی نکات فراوانی را مرور کردیم و آموختیم؛ اما چه روشنگر و دلنشین بود آیه 10 سور ه فاطر در قرآن کریم که می فرماید:
«کسی که خواهان عزت است (باید آن را از خدا بخواهد، زیرا) تمام عزت از آن خداست. »
امیر علی آقایاری سردبیر

تبلیغات، برگ نخست

راهـــی بزن که آهی برســاز آن توان زد
شعری بخوان که با آن رطل گران توان زد

با تلاش و کوشش، چیرگی بر رنج ها میسر می شود و با میل به تغییر و سد شکنی، نقطه های عطفی به وجود می آیند که پدیدآورنده ی افق های تازه هستند.
این نقطه ها، حد فاصل میان بخش های دیدنی و نادیدنیست که می توانند چشم دل آدمی را به خویش خیره نمایند.
تبلیغات و بازاریابی در حال حاضر، در تمامی فعالیت های کسب و کار و همچنین حوزه ی فرهنگ و هنر وارد شده است.
در این مسیر، کرانه هایی است که در آن به واسطه ی خلاقیت، هماهنگی و سازگاری، آثاری بدیع و تأثیرگذار خلق میشوند.
نگاه شرقی، تلاش دارد تا همچون شهرزاد قصه گوی ایرانی که از دیر باز همگان را همسفر فرهنگ، ادبیات و هنر کهن مشرق زمین نموده است، روایتی نو از تبلیغات و بازاریابی در جهان و ایران را راوی باشد.
تقارن آغاز انتشار نگاه شرقی با بهار طبیعت و سالی که به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» نامگذاری شده است سبب خواهد شد انگیزه و تلاش بیشتری در همکاران نگاه شرقی به وجود آید تا مطالب نشریه بتواند نقشی هر چند کوچک در توسعه و عملی شدن این شعار و ارتقای جایگاه تبلیغات و بازاریابی داشته باشد، چرا که اعتقاد داریم دانش به عنوان یک مزیت رقابتی می تواند
شتاب دهنده ی فعالیت های مؤثر و ماندگار باشد.
قطعاً راهی که در پیش گرفته ایم سخت و دشوار خواهد بود و مدد و همیاری عاشقان و عالمان را می طلبد.
بر آستان جانان گر سـر توان نهادن
گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد
امیر علی آقایاری سردبیر
نخستین گام همواره با دشواری های خاص خودش همراه است اما با این وجود لذت مکاشفه و قدم نهادن در مسیری تازه، حظی به ارمغان می آورد که می توانیم به یمن آن، اعتنایی به سرزنش های خارمغیلان نکنیم و به شوق کعبه قدم هایمان را بی پروا برداریم. ماهنامه ی
نگاه شرقی در حالی نخستین گامش را پیش می گذارد که رشد کم نظیر صنعت تبلیغات ایران در سالیان اخیر، نیاز به آشنایی و تأمل هر چه بیشتر در باب مفاهیم نظری این صنعت را مبرم کرده است. در حوزه ی نشر به مدد حضور برخی ناشران نیک اندیش شاهد رشدی سزاوار بوده ایم، باری این رشد بیشتر در بخش انتشار کتاب رقم خورده و در مطبوعات کشور جای خالی آن احساس می شود. نگاه شرقی سعی خود را خواهد کرد تا یکی از چندین و چند جای خالی را با حضور تمام قد خود پر کند و به جای شکوه از تاریکی، شمعی را که در توانش است، بیافروزد و برای دوام شعله هایش تلاش کند؛ صد البته که این مسیر با همکاری و مساعدت دوستان و صاحب نظران روشن تر خواهد گشت؛ ناگفته نماند که در همین شماره ی نخست نیز از مشورت با اهالی زبده ی نشر و تبلیغات بهره ی فراوان بردیم که جا دارد صمیمانه از آن ها قدردانی کنیم. همزمانی انتشار نخستین شماره ی مجله با فرارسیدن بهار طبیعت، پیام مهمی برایمان داشت و احساس خوشایندی را در میان اعضای ماهنامه ی نگاه شرقی به جا نهاد که امیدواریم با آروزهای نیک مخاطبان تداوم یابد؛ دور چون با عاشقان افتد تسلسل بایدش.
علی قیداری مدیر مسئول