مجله نگاه شرقی

پرسشی نیست که آسان نشود

روش های ابتکاری برای انجام تحقیق روش های معمول تحقیقات بازاریابی، برای رسیدن به پاسخ هر پرسشی کاربرد ندارد. گاهی اطلاعاتی مورد نیاز است که نمی توان با پرسش نامه، مصاحبه، مشاهده و… به آن ها دسترسی پیدا کرد. در این مواقع باید یک روش ترکیبی و...

افزایش به قیمت تحقیق

افزایش قیمت یک تصمیم پرمخاطره است ولی شرکت ها در طول فعالیتشان بارها و بارها با این موقعیت رو به رو می شوند. در چنین اوقاتی تحقیقات بازاریابی به کمک مدیران می آید و با پیش بینی واکنش مشتریان، ریسک افزایش قیمت را کاهش می دهد. در شهریورماه 1396 مصوبه...

دست هایت را به من بسپار

طراحی شعار تبلیغاتی نیازمند ذوق و خلاقیت است اما اگر خلاقیت با شناخت و ادراک مشتری همراه نباشد، شعار طراحی شده با وجود جذابیت احتمالی، در سطح باقی می ماند. شعاری که بتواند مشتری را درگیر کند و به سمت خرید کالا سوق بدهد می بایست از دل شناخت مشتری...

روزگار سیاه لباس ها

یکی از کاربردهای تحقیقات بازاریابی، شناسایی و کشف نیازهای مشتریان و طراحی محصولات جدید برای پاسخگویی به نیاز مشتریان است. در این نوشتار، به نتایج یکی از فرایندهای تحقیقاتی که منجر به کشف یک محصول جدید شد، خواهیم پرداخت. در سال 1384 ، یک تحقیق اولیه...

فوکوس گروپ در مقام واژه

فوکوس گروپ یا همان گروه کانونی به عنوان یکی از روش های تحقیق کیفی، در واقع نوعی از مصاحبه است که به صورت گروهی انجام می شود. در این روش، شرکت کنندگان به گفتگو و تبادل نظر با یکدیگر می پردازند و حتی این فرصت را دارند تا پاسخ ها و دیدگاه های دیگر شرکت...

وقتی لایک ها اَلَک می شوند

کاربرد رسانه های اجتماعی در تحقیقات بازاریابی بیش از 3 میلیارد حساب کاربری فعال در رسانه های اجتماعی سراسر جهان وجود دارد. از این رقم 40 میلیون حساب کاربری ایرانی هستند (اسمارت اینسایتس، ژانویه 2018 ). این رسانه ها الگوی ارتباطی را تغییر داده اند و...

اینترنت مار با خود خواهد برد

تغییر عادات رسانه ای جامعه بررسی الگوی رفتاری جامعه ایران نشان می دهد که عادات رسانه ای مردم ایران در حال تغییر است و فراگیر شدن استفاده از اینترنت مهم ترین نقش را در این میان دارد. در این مقاله برای بررسی ابعاد موضوع به جدیدترین گزارش شرکت پژوهش...

یکی برای همه

تحقیقات سندیکایی تحقیقات سندیکایی آن دسته از تحقیقات است که به صورت مستقل توسط یک شرکت تحقیقات بازاریابی انجام می شود و سپس با ارائه به مشتریان متعدد، به فروش می رسد. این نوع تحقیق با تحقیقات سفارشی تفاوت دارد. تحقیقات سفارشی به سفارش یک شرکت خاص و...

به چشم خریدار

در سال 1396 بانک ملت تصمیم گرفت تا به محصولات خود، محصول جدیدی به نام پرنیان را اضافه کند. این محصول برای پاسخگویی به نیاز بانوان شاغل و خانه دار برنامه ریزی شده بود و ترکیب مناسبی از انواع خدمات و تسهیلات بانکی و بیمه ای را شامل می شد. جهت معرفی...

تسلط بر اعصاب مشتری

کاربرد عصب شناسی در تحقیقات بازاریابی یکی از مسائل مهمی که در فرآیند تحقیقات بازاریابی باعث دشواری کار می شود، عدم اطمینان از صحت پاسخ های مصرف کنندگان به پرسش های تحقیق است. تقریباً تمام کسانی که با تحقیقات اجتماعی و رفتاری سر و کار دارند، در مورد...

تبلیغ زیر تیغ تحقیق

کاربرد تحقیقات بازاریابی در تبلیغات هر تبلیغی که ساخته می شود باید به شیوه ای مؤثر با مخاطب ارتباط برقرار کند. بنابراین لازم است که در ابتدا شناخت دقیقی از مخاطب به دست آید تا ارتباط مفید و مؤثری شکل گیرد. سؤالاتی از قبیل مخاطب کسب و کار شما چه کسی...

آزمایشگاه ایده

مراحل طراحی یک مفهوم ارتباطی در بازار رقابتی امروز، شرکت ها به دنبال این هستند که با مشتری خود ارتباط مؤثرتری برقرار کنند. به این منظور با بیان یک حرف تازه و یا بهبود پیام های گذشته، فعالیت های ارتباطی خود را طرح ریزی میک‌نند. اما چه پیامی باید...

جیب خالی تحقیق عالی

تحقیقات بازاریابی با کمترین هزینه در تفكر سیستمی، یك پیام زمانی اطلاع (اطلاعات) تلقی می شود كه بتواند در فرد یا سازمان شنونده تراكنش ذهنی و یا عکس العمل ایجاد كند. در غیر این صورت آن پیام ماهیت اطلاعاتی ندارد. تحقیقات بازاریابی با اجرای عملیات جمع...

چشم و گوش بازاریابی

تحقيقات بازاريابی چيست – بیایید واحد بازاریابی را مانند یک انسان در نظر بگیریم. این فرد در طول روز تصمیم های مختلفی می گیرد و اقدامات متنوعی انجام می دهد. او برای این که بتواند تصمیم های درستی بگیرد، به اطلاعات نیاز دارد. این اطلاعات از طریق...

چند پرسش از بانوی پرسش ها
گفتگو با خانم پریسا پروشانی مؤسس نخستین شرکت تحقیقات بازاریابی در ایران

پریسا پروشانی متولد خرداد 1336 در تهران است. او پس از گرفتن مدرک دیپلم از دبیرستان رازی برای تحصیل در رشته روان شناسی به دانشگاه سوربن فرانسه می رود. در مدت تحصیل در دانشگاه این فرصت را پیدا می کند که به صورت پاره وقت در زمینه تحقیقات بازاریابی در...

داوری در بازی بازار
گفت و گویی با کارفرمایان و مجریان پروژه های تحقیقات بازاریابی

امروزه در ایران فرآیند بازاریابی به شکل علمی تری دنبال می شود و تحقیق در آن جایگاه مهم تری به دست آورده است. برخی از شرکت ها، متخصصان تحقیقات بازاریابی را استخدام می کنند و برخی ترجیح می دهند که پروژه های تحقیقات بازاریابی خود را برون سپاری کنند. در...

اسپم در مقام واژه

اسپم یا هرزنامه در فرهنگ لغت وبستر این گونه تعریف می شود: پیام های ناخواسته ای که غالبا با اهداف تجاری برای تعداد زیادی از افراد ارسال می گردند. در حقیقت هنگام مواجهه با مفهوم اسپم توجه به دو مورد ضروری است: ناخواسته بودن تعداد زیاد مخاطبان نکته...

# اقلیمی _فکر _کن

نگاهی به کمپین های آنلاین درباره تغییرات اقلیمی در چند سال اخیر حساسیت مردم دنیا نسبت به تغییرات آب و هوایی و مسائل محیط زیست بیش از پیش افزایش یافته است. تعداد زیادی از چهره های معروف و مردمی با انگیزه های مختلف زیست محیطی در این زمینه مشارکت کرده...

تاریخچه تبلیغات اینترنتی در ایران

به روایت علیرضا مجاهدی نسب اولین تبلیغات فضای مجازی، به دوران تابلوهای اعلانات الکترونیکی (بی بی اس ها) مربوط می شود. این تابلوها در اوایل دهه 70 شمسی که هنوز دسترسی عمومی به اینترنت وجود نداشت و محیط های کاری کامپیوترها مبتنی بر سیستم عامل ام اس...

امتیاز تماشایی

این روزها مردم زمان کمتری به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند و این به معنای کمتر دیده شدن تبلیغات تلویزیونی است؛ این مسئله چالشی بزرگ برای تولیدکنندگان کالاهای تندمصرف به وجود آورده است. به همین دلیل مدیران شرکت نستله تصمیم گرفتند توجه خود را به...

هر مرز، یک مزه

تبلیغات هدفمند در شبکه های اجتماعی فرض کنید که می خواهید برای فروش یک اتومبیل تبلیغ کنید که مبلغ آن بالای ۱۰۰ میلیون تومان است، شما باید مخاطبانی را هدف قرار دهید که توانایی مالی پرداخت اقساط این خودرو را داشته باشند؛ و یا اگر می خواهید برای یکی از...