ماهنامه نگاه شرقی

پُخت و پَز در تنورِ واژگان

تحلیلی بر شعارهای برند در کالاهای تُند مصرف پرواز ذهن، فکر کردن به کلمات و کنار هم چیدن ترکیب های تازه فرایندی است که هر نویسنده تبلیغاتی برای دست یافتن به ایده ای بدیع و ماندگار با آن سروکار دارد. برای آن ها که عاشق ایده پردازی و خلاقیت هستند، بی...

در جستجوی آنفولانزا

فروش دستمال کاغذی تابعی از شرایط آب و هوایی است. با شروع فصل سرما، بیماری آنفلوانزا در بین مردم شایع می شود و مصرف دستمال کاغذی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل برندهای دستمال کاغذی با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، کمپین های تبلیغاتی خود را برنامه...

مشتریانِ اصلاح پذیر

باشگاه مشتریان مدل کسب و کار کالاهای تند مصرف واقعیت این است كه همه مردان مفتخر به داشتن موی صورت به شما می گویند كه تیغ اصلاح، گران تر از آن چیزی است كه باید باشد؛ اما یوجین حالا خیالش راحت است و می داند كه در تاریخ مشخصی از ماه كه خودش تعیین کرده...

مردمی گِرد گشته زین پَرگــار
مُشت بـاشد نمــونه خَــروار

سمپلینگ یعنی نمونه یک محصول که به صورت رایگان و برای امتحان کردن به مصرف کنندگان ارائه می شود. این روش در بازاریابی کالاهای تند مصرف جایگاه ویژه ای دارد و با اهداف مختلفی اجرا می شود: معرفی یک محصول یا برند جدید به بازار، افزایش فروش و جلب مشتریان...

نازل شـدن بر آسـتانِ روان

چند باری سر تا ته قفسه را ورانداز می کنم؛ با این كه شامپو محصول گران قیمتی نیست ولی انگار قرار است مهم ترین تصمیم زندگی خود را بگیرم. بالاخره بعد از كلی دست دست كردن سراغ یك شامپو می روم و آن را در سبد خرید می گذارم. نمی دانم چه اتفاقی در پس پرده...

کاربرد رایحه در بازاریابی کالاهای تند مصرف

از کنار یک رستوران خوب می گذرید و یا از فواصل دور بوی خوش غذا را در خیابان استشمام می کنید. به فکرتان خطور می کند لحظاتی منبع آن بو را جست و جو کنید. اطراف خود را نگاهی کرده و کنجکاو می شوید که کدام رستوران چنین غذای خوش طعمی را طبخ می کند. شاید کمی...

مُریدان بی چون و چرا

وفاداری در برندهای تند مصرف موضوع وفاداری برای برندهای تند مصرف اهمیت ویژه ای دارد. کالاهای تند مصرف در کوتاه مدت بارها خریداری می شوند و مشتری هر بار می تواند برند جدیدی را امتحان کند. تنوع بالای محصولات عرضه شده، دست مشتری را در انتخاب باز می...

آشنایی با مشاغل : مدیر بِرند

برای اولین بار در 80 سال پیش، مفهوم مدیر برند توسط شرکت پروکتر اند گمبل پایه ریزی شد. یک کارمند جوان این شرکت که روی کمپین تبلیغاتی برند صابون کامِی کار می کرد، متوجه نوعی پراکندگی در روند کار شرکت شد. او مجبور بود نه تنها با برندهای رقیب شرکت که...

در پیچ تند مصرف

کالای تند مصرف بزرگ ترین، مهم ترین و قدیمی ترین بازار تجاری دنیا، بازار کالاهای تند مصرف است. در این بازار کالاهایی که نیاز روزمره مشریان را تأمین می کنند، با تنوع بالا و قیمت های نسبتاً پایین عرضه می شوند. این کالاها به دلیل تاریخ مصرف کوتاه، قیمت...

شخصی که برند سازی را شخصی کرد

ویلیام آرودا پیشرو در انقلاب برندسازی شخصی، نویسنده، سخنران و پایه گذار مطرح ترین مؤسسه برندسازی شخصی در دنیاست. او بعد از 20 سال فعالیت در زمینه برندسازی شرکتی-تجاری، در سال 2001 وارد حوزه برندسازی شخصی شد و با فعالیت گسترده و مستمر، برندسازی شخصی...

برند شخصی در برابر شهرت

برند و شهرت، ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند اما معادل و مترادف یکدیگر نیستند. اگرچه منطقی است که از عبارت «در اختیار داشتن » برای برند و شهرت صحبت کنیم اما در حقیقت هیچ یک از این دو به عنوان یک دارایی مشهود، در اختیار ما قرار ندارند. به عبارت دیگر...

مشتری پنجاه ستاره

کابوی از اسب افتاده، بر می خیزد. لهجه تگزاسی، استفاده زیاد از اصطلاحات روستاییان جنوب امریکا و گذراندن تعطیلات در مزرعه شخصی در تگزاس؛ همه این نشانه ها تصویر برند شخصی جرج دبلیو بوش را به کابوی امریکایی خوش مشرب نزدیک و نزدیک تر می کند. پیرز مورگان...

جایزه جهانی برندسازی

جایزه جهانی برندسازی جایزه جهانی برندساز ی مهم ترین جایزه مؤسسه ی جهانی برندسازی (دابلیو.بی.اف) است. هرسال جوایز اصلی به برخی از بهترین برندهای جهان اهدا می شود که در زمینه برندسازی تلاش و موفقیت های چشمگیر داشته اند. با توجه به این که از میان...

نیمه تاریک برند سازی شخصی

به جرأت می توان گفت بخش بزرگی از محتوا و مطالب منتشرشده پیرامون برندسازی شخصی، در ستایش این مفهوم بوده است و نویسندگان و متخصصان این حوزه، در بیان مزایا و کاربردهای آن، حق مطلب را ادا کرده اند. اما اگر بنا باشد از منظر انتقادی به برندسازی شخصی...

طراحی هویت بصری برند شخصی

یكی از مهم ترین اقدامات در مسیر برندسازی شخصی، مدیریت هویت بصری برند است. با طراحی ویژگی های ظاهری می توان روی دیدگاه مخاطبان تأثیر گذاشت و پیام برند خود را بدون استفاده از کلمات، به ایشان منتقل کرد. این مقاله اصلی ترین عناصر بصری برند شخصی را معرفی...

برندی به نام تو

این مقاله آغازگر جنبش برندسازی شخصی است. تام پیترز در سال 1997 برای اولین بار در این مقاله مفهوم برند شخصی را مطرح و از استعاره ی انسان به عنوان یک برند رونمایی کرد. این مقاله پس از چاپ در مجله فست کمپانی، بلافاصله مورد توجه همگان قرار گرفت و الهام...

پرسونال برند در دربار همایونی

جای همگی خالی، جمعمان جمع بود در هیأت تحریریه نگاه شرقی. داشتیم درباره شماره تازه مجله بلندبلند فکر می کردیم. صحبت از تام پیترز و اندیشه های او بود که نگاهم با چشمان غضب آلود ناصرالدین شاه تلاقی کرد. روی استکان کمرباریک سردبیر جا خوش کرده بود و چشم...

تاریخ تبلیغات تلویزیونی در امریکا (2)

«تلویزیون که به آن لقب «سرزمین بایر وسیع» داده شد، در حال آوردن جنگ و ترور به اتاق های نشیمن امریکایی ها است. این رسانه با تبلیغ دخترک دیزی چهره سیاست را برای همیشه تغییر داد. » شرکت دوپونت شرکت دوپونت برای مدت دو سال از برنامه جون آلیسون که مجموعه...

ترمینولوژی تبلیغات

    تصویر کریس رونالدو را با کتانی جدیدش در صفحه شخصی او می بینید و بعد تمام شهر را برای یافتن آن کتانی زیر و رو می کنید؛ این تأثیری است که اینفلوئنسرها بر ما می گذارند. اینفلوئنسر بر گرفته از فعل – واژه اینفلوئنس به معنای تأثیرگذاری و نفوذ است. در...

برند شخصی خود را چگونه ایجاد کنیم و توسعه دهیم؟

سازمان قدرتمند را افراد قدرتمند می سازند، از این رو کوشش برای توسعه ویژگی های فردی از طریق کسب شایستگی ها و ایجاد برند شخصی در فضای رقابتی امروز، امری غیرقابل اجتناب است. در زمینه اهمیت برند شخصی کاتلر تحقیقی را انجام داده است که نتایج آن بر وابستگی...